Köttfärssås med blåmögelost och vittvin

Idag är jag lite förkyld och har mest suttit vid tv:n hela eftermiddagen. Det var fasligt mycket matprogram så jag blev bara hungrigare och hungrigare och inte hade jag orkat handla mat heller och när jag såg hur mycket gott dom lagade på tv så var tanken på att äta falukorv som jag har ätit en gång i veckan sen sommaren började blev det inte så spännande. och inte blev det bättre av att se att jag saknade alla grundmatvaror som mjölk,grädde,vitlök och gullök som jag nästan alltid har i min mat.
Men jag är supernöjd med mitt resultat! Har aldrig lagat något liknande och var först osäker på om alla ingredienser skulle passa ihop men OH va Gött dä blev! Här ska ni få receptet.

2 portioner
 Ingredienser:
Rapsolja

500 g Köttfärs helst nöt (eller quornfärs)
En halv purjolök
Bladspenat
Hela tomater på burk
Svarta bönor
En halvkruka färsk basilika
Ca 100 g Blåmögelost
Grönsaksbuljong
En skvätt vitt vin
Salt
Svartpeppar

Gör så här:
Fräs köttfärsen och purjolöken i olja. Lägg i lagom mycket bladspenat så det inte tar över. Häll i de hela tomaterna och de svarta bönorna och strö över den färska basilikan. Låt det koka ihop lite och lägg i några bitar blåmögelost. När osten har smält häll i en skvätt vitt vin och krydda med grönsaksbuljon, svartpeppar och salt. Låt det koka tills alkoholen är borta. Servera med pasta.
Må dina smaklökar njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar